Методологія доказової медицини
Рівень підготовки: Другий (магістерський)
Спеціальність: 222 «Медицина»
Кваліфікація освітня: Магістр медицини
Курс навчання: 4 курс
Семестр навчання: 7 / 8 семестр
Обсяг дисципліни у кредитах ЄКТС: 3 кредити (90 годин)
Інформаційне забезпечення: Презентації, підручники, посібники, лекційні та дидактичні матеріали на сайті кафедри https://drive.google.com/drive/folders/1ZxvpqGwVM4PnjsHHviyNSotfX1sRHQX3 та у системі дистанційного навчання Moodle
Актуальність вивчення дисципліни: Доказова медицина або медициною, що ґрунтується на доказах (в англомовній літературі – Evidence Based Medicine) – це відносно новий підхід до лікування, профілактики та реабілітації, що ґрунтується на наукових висновках та фактах, і дозволяє використовувати препарати, які брали участь у численних дослідженнях та довели свою ефективність та безпеку. У його основі лежить ключовий принцип – лікар має лікувати пацієнтів, спираючись на наукові факти.
Науково обґрунтована медична практика є способом змінити систему авторитарних відносин в охороні здоров’я, яка тривала протягом століть, і не ставити в основу прийняття рішень вкорінену традицію або думка авторитету. Доказова медицина – є розділом медицини , який базується на засадах оцінки та використання якісної медичної інформації. Застосування доказової медицини дозволяє уникнути заснованих на припущеннях та застарілих методів лікування, підвищує якість охорони здоров’я та допомагає медичним працівникам приймати поінформовані рішення. Дисципліна надає можливість лікарям свідомо використовувати найкращі сучасні досягнення клінічних досліджень для лікування своїх пацієнтів.
Мета: оволодіння необхідними знаннями, навичками, набуття компетентностей та отримання результатів навчання з методичних основ доказової медицини як сучасної методології науково-практичної діяльності системи охорони здоров’я, медичного та лікарського забезпечення, а також підготовка спеціаліста, спроможного критично оцінювати медичну інформацію для раціонального і ефективного її використання, прийняття управлінського рішення у подальшій практичній діяльності магістра медицини.
Завдання дисципліни
- Засвоїти основні поняття та термінологію доказової медицини;
- Опанувати сучасні принципи доказової медицини;
- Опанувати навички формулювання клінічного питання;
- Оволодіти правилами інформаційного пошуку доказових даних;
- Оволодіти навичками критичної оцінки медичних публікацій;
- Оволодіти методиками оцінки точності діагностичних тестів;
- Оволодіти методиками оцінки ефективності методів профілактики та лікування захворювань.
Предмет дисципліни. Методологія перевірки ефективності та безпеки методик діагностики, профілактики та лікування (у тому числі застосовуваних препаратів) у практиці лікаря.
Компетентності, якими повинен оволодіти студент:
Загальні:
- Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
- Знання та розуміння предметної галузі та розуміння професійної діяльності.
- Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
- Здатність приймати обґрунтовані рішення.
- Здатність використовувати інформаційні і комунікаційні технології.
- Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
Спеціальні:
- Здатність до визначення необхідного переліку лабораторних та інструментальних досліджень та оцінки їх результатів.
- Здатність до визначення принципів та характеру лікування та профілактики захворювань.
- Здатність розв’язувати медичні проблеми у нових або незнайомих середовищах за наявності неповної або обмеженої інформації з урахуванням аспектів соціальної та етичної відповідальності.
- Здатність до проведення аналізу діяльності лікаря, підрозділу, закладу охорони здоров’я, забезпечення якості медичної допомоги і підвищення ефективності використання медичних ресурсів.
- Здатність розробляти і реалізовувати наукові та прикладні проекти у сфері охорони здоров’я. Дотримання професійної та академічної доброчесності, нести відповідальність за достовірність отриманих наукових результатів аналізу діяльності лікаря, підрозділу, закладу охорони здоров’я, проведення заходів щодо Здатність до проведення забезпечення якості медичної допомоги і підвищення ефективності використання медичних ресурсів.
Результати навчання:
- Мати ґрунтовні знання із структури професійної діяльності. Вміти здійснювати професійну діяльність, що потребує оновлення та інтеграції знань. Нести відповідальність за професійний розвиток, здатність до подальшого професійного навчання з високим рівнем автономності.
- Спеціалізовані концептуальні знання, що включають наукові здобутки у сфері охорони здоров’я і є основою для проведення досліджень, критичне осмислення проблем у сфері медицини та дотичних до неї міждисциплінарних проблем.
- Встановлювати остаточний клінічний діагноз шляхом прийняття обґрунтованого рішення та аналізу отриманих суб’єктивних і об’єктивних даних клінічного, додаткового обстеження, проведення диференційної діагностики, дотримуючись відповідних етичних і юридичних норм, під контролем лікаря керівника в умовах закладу охорони здоров’я.
- Призначати та аналізувати додаткові (обов’язкові та за вибором) методи обстеження (лабораторні, функціональні та/або інструментальні), пацієнтів із захворюваннями органів і систем організму для проведення диференційної діагностики захворювань.
- Визначати характер та принципи лікування хворих (консервативне, оперативне) із захворюваннями, враховуючи вік пацієнта, в умовах закладу охорони здоров’я, за його межами та на етапах медичної евакуації, в т.ч. у польових умовах, на підставі попереднього клінічного діагнозу, дотримуючись відповідних етичних та юридичних норм, шляхом прийняття обґрунтованого рішення за існуючими алгоритмами та стандартними схемами, у разі необхідності розширення стандартної схеми вміти обґрунтувати персоніфіковані рекомендації під контролем лікаря-керівника в умовах лікувальної установи
- Відшуковувати необхідну інформацію у професійній літературі та базах даних інших джерелах, аналізувати, оцінювати та застосовувати цю інформацію.
- Проводити скринінг щодо виявлення найважливіших неінфекційних захворювань; оцінювати показники захворюваності, інтегральні показники здоров’я; виявляти фактори ризику виникнення та перебігу захворювань; формувати групи ризику населення. Визначати джерело та/або місце знаходження потрібної інформації в залежності від її типу; отримувати необхідну інформацію з визначеного джерела; обробляти та проаналізувати отриману інформацію.
- Досліджувати обсяги та результативність діяльності лікаря, підрозділу, закладу охорони здоров’я; виявляти дефекти діяльності та причин їх формування. Проводити відбір та використовувати уніфіковані клінічні протоколи щодо надання медичної допомоги, що розроблені на засадах доказової медицини; розробляти та використовувати локальні протоколи надання медичної допомоги. Проводити контроль якості медичного обслуговування; визначати фактори, що перешкоджають підвищенню якості та безпеки медичної допомоги. Оцінювати собівартість медичних послуг; обґрунтовувати вибір адекватного методу фінансування (оплати) та вибір раціональних форм організації надання медичних послуг. Застосовувати методи економічного аналізу при виборі методів діагностики, профілактики, лікування, реабілітації.
Перелік знань та вмінь, яких набуде студент після опанування дисципліни:
В результаті освоєння дисципліни студент:
повинен знати:
- цілі і завдання доказової медицини, сферу її застосування в медичній практиці, значимість в сучасній охороні здоров’я;
- основні етапи розвитку доказової медицини;
- принципи клінічної епідеміології та взаємозв’язок з доказовою медициною;
- методи пошуку, напрямки, технології збору, аналізу, узагальнення та інтерпретації наукової інформації про медичні втручання;
- типи клініко-епідеміологічних досліджень, їх переваги та недоліки, рівень в ієрархії доказів;
- методологію створення систематичних оглядів і мета-аналізів;
- методологію пошуку та інтерпретації інформації в базах даних;
- базові статистичні показники, необхідні для інтерпретації даних по доказовій медицині.
повинен вміти:
- формулювати проблему, проводити пошук і відбір досліджень, оцінювати якість досліджень, аналізувати, представляти, інтерпретувати результати досліджень про медичні втручання;
- застосовувати результати досліджень для вирішення проблем практичної охорони здоров’я та наукових досліджень;
повинен володіти:
- методикою оцінки клінічної та статистичної значущості результатів наукових досліджень;
- методикою оцінки операційних характеристик діагностичних (скринінгових) тестів;
- методикою оцінки результатів експериментальних епідеміологічних досліджень, визначенням числа хворих, яких необхідно лікувати.
Сфера реалізації набутих знань та вмінь в майбутній професії:
Оптимізація процесу прийняття лікарями рішень щодо їх професійної діяльності на основі використання доказів із добре продуманих і якісно проведених досліджень.
Короткий зміст дисципліни (що буде вивчатися, перелік тем)
Тематичний план лекцій:
Тема 1. Основи клінічної епідеміології та доказової медицини;
Тема 2. Методи / інструменти управління якістю та безпекою.
Тематичний план семінарських занять:
Тема 1. Формулювання клінічних питань за формулою РІСО для пошуку інформації;
Тема 2. Цінність наукових доказів. Порівняльна оцінка даних з позиції їх доказовості. Джерела доказових даних;
Тема 3. Методика розрахунку та оцінки операційних характеристик методів діагностики;
Тема 4. Розрахунок ризиків подій, пов’язаних зі здоров’ям, та ризиків, пов’язаних з медичними втручаннями;
Тема 5. Характеристика похибок в епідеміологічних дослідженнях.
Викладацький склад:
Лехан Валерія Микитівна, Заслужений діяч науки і техніки України, д. мед. н., професор, професор кафедри соціальної медицини, громадського здоров’я та управління охороною здоров’я;
Кий-Кокарєва Вікторія Григорівна, к. н. з держ.упр., доцент, доцент кафедри соціальної медицини, громадського здоров’я та управління охороною здоров’я;
Коробко Михайло Юрійович, викладач кафедри соціальної медицини, громадського здоров’я та управління охороною здоров’я.